86301

Z Nápověda KOS
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

86301 Podklady pro rozvrh

Popis funkce

Formulář slouží pro přípravu a vygenerování rozvrhových lístků. Určíte zde počty přednáškových, cvičebních a laboratorních paralelek předmětu, stanovíte jejich kapacity a vygenerujete rozvrhové lístky. Pokud již byly lístky vygenerovány, novým generováním původní lístky smažete.


Výběr semestru

V prvním bloku se po otevření formuláře nabízí příští semestr (parametr PRISEM). Můžete přepnout na druhý příští semestr (parametr PRISEM2) .


Výběr předmětu

V druhém bloku je zobrazen seznam vypsaných předmětů v zadaném semestru. Nastavte kurzor na předmět, pro který chcete vytvořit podklady pro generování rozvrhu.


Tvorba podkladů

Pro tvorbu podkladů máte dvě možnosti:

a) Tvorba podkladů pomocí série dotazů - stiskněte klávesu <CTRL+A> spustíte sérii dotazů, pomocí kterých tyto podklady vytvoříte.

b) Tvorba podkladů, tak jak jsou pomocí KOS nabízeny, stiskněte klávesu <CTRL+B>. KOS sám projde níže popsanou sérii dotazů (aniž by dotazy zobrazil) a připraví podklady pro rozvrh dle nabízených hodnot. V jednotlivých otázkách jsou popsány kritéria, podle kterých jsou hodnoty nabízeny. Po projití otázek si na šesté straně formuláře můžete prohlédnout připravené podklady pro rozvrh.


Popis série otázek

1. Způsob rozvrhování

Nejdříve sepište způsob rozvrhování předmětu, tj. v jak velkých souvislých blocích je předmět vyučován. Příklad: 4h přednášek vyučovaných ve dvou blocích po dvou hodinách zapíšete jako 2+2.

4h cvičení vyučovaných v bloku 4 hodin v lichých týden a ve dvou blocích po dvou hodinách v sudý týden zapíšete jako 4L+2S+2S

       Rozvrhování přednášek :
       Rozvrhování cvičení   :
       Rozvrhování laboratoří:

V položkách "Rozvrhování přednášek, cvičení resp. laboratoří" můžete upravit nabízené hodnoty. Po úpravě hodnot v polích stiskněte klávesu <PgDn>.

Jak si poradit s lichým a sudým týdnem:

Příklad: předmět 2P+2C(lichý týden)+2L(sudý týden) zadáte takto:

       Rozvrhování přednášek : 2
       Rozvrhování cvičení   : 2L
       Rozvrhování laboratoří: 2S

Příklad: předmět 2P+2C+2C lichý týden (např. jiná místnost) + 2C sudý týden zadáte takto:

       Rozvrhování přednášek : 2
       Rozvrhování cvičení   : 2+2L+2S
       Rozvrhování laboratoří:


2. Struktura

Vyberte si režim pro zápis studentů do rozvrhu:

   [  ]   Volbou cvičení je už jednoznačně daná přednáška,
          případně volbou
          laboratoře je už jednoznačně dáno cvičení a
          přednáška.
          Přednášky, cvičení a laboratoře tvoří
          hierarchickou strukturu.
   [  ]   Student si může zapsat kteroukoliv přednášku,
          cvičení a laboratoř
          bez vzájemných vazeb. Přednášky, cvičení a
          laboratoře netvoří
          hierarchickou strukturu.

Zvolíte-li první volbu, pak pokračujete otázkou 3a. Zvolíte-li druhou volbu, pak pokračujete otázkou 3b. Po provedení volby pokračujte stiskem klávesy <PgDn>. Automaticky se nabízí první volba.


3a. Zápis do rozvrhu

Má se tento předmět nabízet studentům pro zápis do rozvrhu? A/N

Pokud chcete některá cvičení vyjmout z nabídky pro zápis do rozvrhu (např. je rezervovat pro opakující studenty), odpovězte nyní "A" (Ano) a zvolená cvičení později označte jednotlivě ve formuláři č. 86302

Odpovězte na danou otázku a pokračujte stiskem klávesy <PgDn>. Automaticky se nabízí "A".

3b. Zápis do rozvrhu

Vyberte, co se má nabízet studentům pro zápis do rozvrhu :

        Nabízet přednášky pro zápis do rozvrhu :   A/N
        Nabízet cvičení pro zápis do rozvrhu   :   A/N
        Nabízet laboratoře pro zápis do rozvrhu:   A/N

Pokud chcete některá cvičení vyjmout z nabídky pro zápis do rozvrhu (např. je rezervovat pro opakující studenty), odpovězte nyní "A" (Ano) a zvolená cvičení později označte jednotlivě ve formuláři č. 86302

Odpovězte na dané otázky a pokračujte stiskem klávesy <PgDn>. Automaticky se nabízí "A" pro laboratoře, nemá-li předmět laboratoře pak se automaticky nabízí "A" pro cvičení, má-li předmět pouze přednášku, pak se pro ni nabízí "A".

4. Oprávněné katedry

Zadejte katedry oprávněné zařazovat jednotlivé typy paralelek do rozvrhu nebo paralelkám přiřadit učitele.

                       Přednášky     Cvičení     Laboratoře
   Rozvrhuje:
   Vyučuje:

Určíte-li jinou než vlastní katedru jako rozvrhující, pak nebudete moci nijak zařadit lístek do rozvrhu, pokud změníte katedru vyučující, pak můžete v 86302 přiřadit učitele i vy, ale z příslušné katedry.

Upravte hodnoty v zobrazených položkách, nabízí se kód katedry, která předmět vlastní.
Pole "Rozvrhuje" - do příslušných polí vyplňte kód katedry, která bude mít právo zařadit lístky daného typu výuky do rozvrhu.
Pole "Vyučuje" - do příslušných polí vyplňte kód katedry, která bude mít právo zařadit učitele do rozvrhu k lístkům daného typu výuky.

5. Kapacity

Zadejte kapacity pro jednotlivé typy rozvrhových lístků i celkovou kapacitu předmětu:

        Kapacita předmětu   :    ....
        Kapacita přednášky  :    ....
        Kapacita cvičení    :    ....
        Kapacita laboratoře :    ....

Upravte hodnoty v polích. Pro první dvě pole se nabízí hodnoty dle kapacity předmětu a pro druhá dvě pole se nabízí hodnoty dle kapacity cvičení. Pokračujte stiskem klávesy <PgDn>.

6. Rekapitulace

V prvním bloku jsou zobrazeny údaje o předmětu, ke kterému vytváříte podklady pro rozvrh. Ve druhém až čtvrtém bloku jsou zobrazeny hodnoty, které jste zadali pomocí předchozích otázek.

Upravit hodnoty na šesté straně formuláře ve třetím bloku lze pouze pomocí série dotazů! K dotazům se lze vrátit pomocí klávesy <PgUp> (klávesami <PgDn> a <PgUp> lze listovat mezi jednotlivými otázkami). Po opravě údajů se přesuňte opět na druhou stranu formuláře - stránka se naplní novými hodnotami.

Položky 2. blok - zde si můžete tyto pole pouze prohlížet

Přednášky:

 hodiny - rozvrhování přednášek např. 2+3 (dvouhodinový blok + tříhodinový blok), (zadáno v otázce č.1)
 Kapacita - kapacita přednášek (zadaná v otázce č.5)
 Nabízet zápis - označení zda chcete nabízet přednášku pro zápis studentům (zadáno v otázce č. 3) ANO/NE
 Rozvrhuje - kód katedry, která má právo zařadit rozvrhové lístky do rozvrhu (zadáno v otázce č. 4)
 Vyučuje - kód katedry, která má právo zařadit učitele do rozvrhu  (zadáno v otázce č. 4)

Cvičení:

 hodiny - rozvrhování cvičení např. 2+2L (dvouhodinový blok + dvouhodinový blok pouze v lichém týdnu), (zadáno v otázce č.1)
 Kapacita - kapacita cvičení (zadaná v otázce č.5) 
 Nabízet zápis - označení zda chcete nabízet cvičení pro zápis studentům (zadáno v otázce č. 3) ANO/NE
 Rozvrhuje - kód katedry, která má právo zařadit rozvrhové lístky do rozvrhu (zadáno v otázce č. 4)
 Vyučuje - kód katedry, která má právo zařadit učitele do rozvrhu  (zadáno v otázce č. 4)

Laboratoře:

 hodiny - rozvrhování laboratoří např. 2S(dvouhodinový blok pouze v sudém týdnu), (zadáno v otázce č.1)
 Kapacita - kapacita laboratoří (zadaná v otázce č.5)
 Nabízet zápis - označení zda chcete nabízet laboratoře pro zápis studentům (zadáno v otázce č. 3) ANO/NE
 Rozvrhuje - kód katedry, která má právo zařadit rozvrhové lístky do rozvrhu (zadáno v otázce č. 4)
 Vyučuje - kód katedry, která má právo zařadit učitele do rozvrhu  (zadáno v otázce č. 4)


Příklad jak budou vyplněny pole ve 3. bloku zadáte-li:

a) kapacita předmětu = kapacitě přednášek
V tomto případě se ve třetím bloku vygeneruje jeden řádek, pole jsou vyplněny těmito hodnotami:

Počet předn. - v poli je zadána hodnota 1
Celkem předn. - kapacita jedné přednášky = kapacitě přednášky
Počet cvič. - počet rozvrhových paralelek pro cvičení, nabízí se počet který je roven podílu kapacity přednášky a kapacity cvičení (kapacity cvičení se zadává ve čtvrté otázce).
Celkem cvič. - celková kapacita všech cvičení daného záznamu, tj. násobek počtu cvičení a kapacity cvičení. Pole se vyplňuje automaticky, nelze přímo upravit.
Počet lab. - počet rozvrhových paralelek pro laboratoře, nabízí se počet který je roven podílu kapacity přednášky a kapacity laboratoře (kapacita laboratoře se zadává ve čtvrté otázce);
Celkem lab. - celková kapacita všech laboratoří daného záznamu, tj. násobek počtu laboratoří a kapacity laboratoří. Pole se vyplňuje automaticky, nelze přímo upravit.

b) kapacita přednášek není rovna kapacitě předmětu
V tomto případě se ve třetím bloku vygeneroval počet řádků, který je roven podílu kapacity předmětu a kapacity přednášek, pole jsou vyplněny těmito hodnotami:

Počet předn. - na každém řádku je v poli zadána hodnota 1
Celkem předn. - kapacita jedné přednášky, nabízí se kapacita předmětu dělená počtem přednášek (počet řádků).
Počet cvič. - počet rozvrhových paralelek pro cvičení, nabízí se počet který je roven podílu kapacity přednášky uvedené na stejné řádce a kapacity cvičení (kapacity cvičení se zadává ve čtvrté otázce).
Celkem cvič. - celková kapacita všech cvičení daného záznamu, tj. násobek počtu cvičení a kapacity cvičení. Pole se vyplňuje automaticky, nelze přímo upravit.
Počet lab. - počet rozvrhových paralelek pro laboratoře, nabízí se počet který je roven podílu kapacity přednášky uvedené na stejné řádce a kapacity laboratoře (kapacita laboratoře se zadává ve čtvrté otázce);
Celkem lab. - celková kapacita všech laboratoří daného záznamu, tj. násobek počtu laboratoří a kapacity laboratoří. Pole se vyplňuje automaticky, nelze přímo upravit.

Zadání jména studijní paralelky - vyplňte pole:
Studijní par - jméno studijní paralelky, pro kterou jsou určeny všechny rozvrhové paralelky daného záznamu (tj. jedna přednáška, zadaný počet cvičení a zadaný počet laboratoří). Pro vyplnění pole můžete použít klávesu <F3>, kde se nabízí jména studijních paralelek dle soupisu ve formuláři "53301 Studijní skupiny".
Vyplníte-li toto pole hodnotou, která se nabízí po stisku klávesy <F3> (připravené seskupení studijních skupin), při generování se pro danou přednáškovou rozvrhovou paralelku přiřadí studijní skupiny dle soupisu v 86301. Je-li vyplněno i pole "Roč.", přiřadí se pouze studijní skupiny dané paralelky ze zadaného ročníku.

Přiřazení ročníku pro všechny paralelky daného záznamu - vyplňte pole:
Roč. - číslo ročníku, pro který jsou určeny všechny rozvrhové paralelky daného záznamu (tj. jedna přednáška, zadaný počet cvičení a zadaný počet laboratoří);

Zvýšení počtu přednášek můžete provést dvěma způsoby:

  • přidáním nového záznamu pomocí klávesy <F6>, zkopíruje se záznam, na kterém stojí kurzor - zvýší se celková kapacita přednášek;

b) pomocí <PgUp> se vrátíte ke 4. otázce a změníte kapacitu přednášky (např. kap. předmětu = 100, požaduji dvě přednášky, zadám kapacitu přednášky 50), poté se vrátím pomocí <PgDn> na druhou stranu, zobrazí se zde dva záznamy.

Úprava počtu cvičení, resp. počtu laboratoří Můžete libovolně (rozumně) upravit hodnotu v poli Počet cvič. nebo Počet lab.

Kontrola zda je pokryta kapacita předmětu ve všech typech výuky (5. blok) V posledním bloku druhé strany jsou zobrazeny součtové položky pro kapacity jednotlivých typů výuky. Zde je přehledně zobrazeno, zda chybí nebo naopak přebývá kapacita pro daný typ výuky.


Generování lístků

Po ukončení úpravy podkladů můžete spustit generování rozvrhových paralelek a lístků. Použijte klávesu <F2>. Otevře se okno s dotazem: "Mám podle zadaných údajů zahájit generování podkladů pro rozvrh?". Odpovíte-li "N" okno se uzavře a akce se neprovede, odpovíte-li "A" podklady budou vygenerovány. Poté se otevře okno s informací: "Akce skončila úspěšně. Pro zadaný předmět byly vygenerovány podklady pro rozvrh". Okno uzavřete klávesou <F4>.


Přegenerování lístků

Při přegenerování rozvrhových paralelek a jejich lístků se zruší výsledek předchozího generování. Jsou-li na předmět zapsáni studenti do rozvrhu, přegenerováním podkladů se zruší zápis studentů do rozvrhu.

Rozhodnete-li se přegenerovat rozvrhové paralelky a jejich lístky pro předmět, na který se již zapsali studenti do rozvrhu po stisku klávesy <F2> se nejprve objeví okno s dotazem: "Na předmět jsou již zapsáni studenti v rozvrhu! Přegenerovat?". Volbou "Ne" se okno uzavře a akce se neprovede. Volbou "Ano" se otevře okno s dotazem: "Chcete informovat studenty e-mailem?" Odpovíte-li A, otevře se okno s hromadnou poštou studentům. Můžete upravit předmět i text. Zprávu odešlete stiskem klávesy <F2>. Odpovíte- li "Ne", e-mail nebude studentům odeslán. Poté se otevře okno s informací: "Akce skončila úspěšně. Pro zadaný předmět byly vygenerovány podklady pro rozvrh". Okno uzavřete klávesou <F4>.

Parametry

RVAUTZAP - Při zápisu předmětu se provede zápis do rozvrhu, je-li jednoznačný.Je-li k předmětu vypsána jen jedna rozvrhová paralelka daného typu (např. cvičební), pak při zápisu tohoto předmětu se student automaticky zapíše do rozvrhu na tuto jedinou paralelku.